Van niemand zijn de video’s op filmpjessite YouTube zo vaak bekeken als die van PewDiePie, de bijnaam van de 25-jarige Zweed Felix Kjellberg. Hij verdiende vorig jaar 6,8 miljoen euro met het maken van filmpjes.
“Als ik er nu over nadenk, was het volkomen absurd.” Dat zei Kjellberg begin dit jaar tegenover de Daily Mail over zijn beslissing om te stoppen met zijn universitaire opleiding.
Hij studeerde tot 2011 industriële economie aan de prestigieuze Technische Universiteit Chalmers. “Om daarin te komen heb je hoge cijfers nodig. Maar op de één of andere manier was ik gelukkiger als hotdogverkoper en maker van gamingvideo’s.”
Want dat laatste doet Kjellberg op YouTube. Hij laat anderen meekijken met de computerspellen die hij speelt. En ondertussen vertelt hij wat hij tegenkomt en maakt hij grappen. Plat entertainment. Maar wel een populair genre op YouTube. De video’s van Kjellberg zijn inmiddels 9,3 miljard keer bekeken. Daarmee is hij het best bekeken kanaal op YouTube aller tijden.
Ook qua abonnees is de Zweed recordhouder: 37,7 miljoen mensen zijn geabonneerd op zijn video's. Een nieuw filmpje staat nog geen dag online, of hij is al meer dan 1 miljoen keer bekeken.
Inkomsten uit advertenties
Kjellberg verdient aan de advertenties die in of rondom de video's worden geplaatst. Daarvan is 45 procent voor YouTube-eigenaar Google, de rest is voor de maker.
Ook krijgt hij waarschijnlijk geld van spelletjesbedrijven om bepaalde games te spelen. Want als Kjellberg iets speelt, stijgen de verkopen. Vergelijkbaar met hoe boeken die talkshowster Oprah Winfrey behandelde in haar boekenclub vaak een bestseller werden.
Wat levert Kjellberg dat op? De Zweedse krant Expressen dook in het jaarverslag dat zijn bedrijf PewDiePie Productions onlangs deponeerde bij de Zweedse Kamer van Koophandel.
Vorig jaar bedroeg de omzet 63,7 miljoen kronen, omgerekend 6,8 miljoen euro. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2013, toen Kjellberg 3,2 miljoen euro binnenharkte. Kjellberg maakt nauwelijks kosten, dus de meeste omzet vertaalt zich in winst. Toch niet zo'n slechte beslissing om met de universiteit te kappen.
Goede doelen
Zijn volgende project is de lancering van een boek, getiteld This Book Loves You. Dat staat vol met inspirerende uitspraken die hij in zijn video's heeft gedaan in de loop der jaren. Bijvoorbeeld: "Wees niet jezelf. Wees een pizza. Iedereen houdt van pizza."
Overigens zegt Kjellberg dat hij veel meer uitgeeft aan goede doelen dan aan zichzelf. Ook zet hij zijn leger aan online fans in om geld op te halen voor goede doelen. Zo wist hij vorig jaar ruim 1 miljoen dollar in te zamelen voor onder meer het Wereld Natuur Fonds en Save the Children.
Enzo Knol
Hoe zit het in Nederland? Daar is één van de bekendste sterren de 22-jarige Assenaar Enzo Knol. Hij verdiende in twee jaar tijd enkele tonnen met het maken van video's.
Vorig jaar oktober liep een spontane fanmeeting in Utrecht danig uit de hand: tussen de drie- en vierhonderd jongeren kwamen op Knol af. Hij moest uiteindelijk de politie vragen om hem onder begeleiding af te voeren.